Incepand cu data de 27 februarie 2017 se vor aplica noi reguli pentru elaborarea studiilor de fezabilitate si a documentatiilor tehnico-economice solicitate in cazul investitiilor finantate din fonduri publice, fie ele nationale sau europene, modificandu-se inclusiv structura devizelor intrand in vigoare H.G. nr. 907 din 29 noiembrie 2016 privind etapele de elaborare si continutul-cadru al documentatiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investitii finantate din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial nr. 1.061 din 29 decembrie 2016.
Noile reglementari schimba si cadrul legal de desfasurare a achizitiilor publice, simplificand modul de prezentare a indicatorilor ce stau la baza aprobarii investitiilor.
Noile prevederi se vor aplica proiectelor de investitii finantate atat din fonduri publice, cat si celor finantate din fonduri europene. Concret, HG nr. 907/2016 reglementeaza forma si continutul urmatoarelor documente:
- nota conceptuala;
- tema de proiectare;
- studiul de prefezabilitate;
- studiul de fezabilitate sau documentatia de avizare a lucrarilor de interventii;
- proiectul pentru autorizarea, sau desfiintarea executarii lucrarilor;
- proiectul tehnic de executie.
Prin intrarea in vigoare a HG nr. 907/2016, tema de proiectare va stabili foarte clar parametrii principali ce trebuie atinsi prin implementarea proiectului, actualizandu-se in cadrul fiecarei faze de proiectare. Astfel, tema de proiectare, actualizata si detaliata cu rezultatele unei faze de proiectare, constituie tema pentru elaborarea urmatoarei faze de proiectare.
Totodata, prin intrarea in vigoare a prevederilor HG nr. 907/2016 se va schimba structura devizelor pe obiect si a devizului general al investitiei.
In reglementarea precedenta nu erau cuprinse in continutul-cadru al devizului general cheltuielile pentru audit si publicitate, ceea ce facea ca acest document sa fie revizuit frecvent.
Devizul general va include suplimentar, categorii de cheltuieli noi, necesare pentru stabilirea valorii estimate a obiectului de investitie, precum cele amintite in paragraful anterior, ce nu se regaseau in vechea legislatie.
De asemenea, prin hotararea de Guvern amintita se vor stabili noile procente de cheltuieli diverse si neprevazute:
- 10% in cazul executarii unui obiectiv, sau obiect nou de investitii;
- 20% in cazul executarii lucrarilor de interventie la constructiile existente.
HG nr. 907/2006 va simplifica modul de prezentare a indicatorilor ce stau la baza aprobarii investitiilor, introducand patru tipuri de indicatori:
- indicatori maximali;
- indicatori minimali, respectiv indicatori de performanta si, dupa caz, calitativi;
- indicatori financiari, socio-economici, de impact, de rezultat/operare;
- durata de realizare a obiectivului de investitii, exprimata in luni.
In situatia in care, dupa aprobarea indicatorilor tehnico-economici, vor aparea modificari, este necesara refacerea corespunzatoare a documentatiei tehnico-economice aprobate si reluarea procedurii de aprobare a noilor indicatori.
La data intrarii in vigoare hotararii se abroga:
a) Hotararea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea continutului-cadru al documentatiei tehnico-economice aferente investitiilor publice, precum si a structurii si metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investitii si lucrari de interventii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 48 din 22 ianuarie 2008;
b) Ordinul ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si locuintelor nr. 863/2008 pentru aprobarea “Instructiunilor de aplicare a unor prevederi din Hotararea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea continutului-cadru al documentatiei tehnico-economice aferente investitiilor publice, precum si a structurii si metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investitii si lucrari de interventii”, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 524 din 11 iulie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare.